وبکاست

0 %
وبکاست
طراحی و پشتیبانی سایت
سئو و تولید محتوا
دیجیتال مارکتینگ
  • محل شرکت :
    ایران ، تهران
  • شماره همراه :
    09216045595
وردپرس
HTML & CSS
سئو و تولید محتوا
دیجیتال مارکتینگ
  • طراحی و پشتیبانی سایت شما
  • مشاوره در زمینه کسب و کار اینترنتی
  • آموزش طراحی سایت
  • مشاوره در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ

serp و کارکرد آن

آگوست 21, 2022

serp و کارکرد آن

SERP یا SERPs مخفف عبارات (Search Engine Result Page) است. صفحه نتایج موتور جستجو پاسخ گوگل به جستجوی کاربر است. SERPs معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج گوگل ادوردز، پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippet)، گراف دانش (Knowledge Graph) و ویدیو هستند.

به بیان ساده‌تر شما دنبال مطلبی با عنوان “کیک شکلاتی” هستید. قطعا این کلمه را در یکی از مرورگرهای خود جستجو کرده و صفحات از نتایج این عبارت به شما نشان داده خواهدشد. در هر صفحه تعدادی سایت به شما نمایش داده می‌شود‌ که به این صفحات سرپ یا Serp گفته می‌شود. این نتایج براساس جستجوی شما نمایش داده می‌شود و همچنین منحصر به فرد نیز هست. زیرا ممکن است که جستجوی همین کلمه کلیدی برای یک کاربر دیگر متفاوت باشد.

از جمله دلایل تفاوت نتایج جستجو میان کاربران، در مواردی مانند مکان فیزیکی کاربر، تاریخچه مرورگر، علاقه‌های کاربر می‌باشد

چرا SERP ها برای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) مهم هستند؟

SERPs نحوه نمایش سایت شما در صفحه اول گوگل را تعیین می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، شما جایگاه سایت خود را در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی “نحوه راه‌اندازی یک وب‌سایت” بررسی می‌کنید، این عالی است … تا زمانی که ببینید ویژگی‌های SERP نتیجه شماره 1 را به پایین می‌آورند.

این بدان معنی است که حتی اگر شما صفحه 1 را ترک کنید، احتمالاً کلیک‌های زیادی نخواهید کرد.
از سوی دیگر، SERP برای کلمه کلیدی” link building” بسیار کمتر شلوغ است.

چه مواردی درserp قرار می‌گیرند؟

۱- نتایج طبیعی: وب‌سایت‌هایی که گوگل آن‌ها را به عنوان موضوع مرتبط با عبارت جستجو شده، شناسایی کرده و در نتایج نمایش می‌دهد. در تصویر بالا از سطر دوم نتایج طبیعی قابل مشاهده هستند.

۲‍- rich snipet: معمولاً نتایج طبیعی فقط با یک عنوان و توضیحات در serp قرار می‌گیرند. اما گاهی دیده می‌شود کنار بعضی از نتایج اطلاعات بیشتری مثل رای کاربران با ستاره و تصویر مرتبط را نیز نمایش می‌دهد.

۳- adwords: ادورز همان تبلیغات گوگل است. وب‌سایت شما می تواند با پرداخت هزینه‌ی این تبلیغ به کمک گوگل در سطر نتایج جا بگیرد. اما برای مشخص شدن تبلیغات از سایر نتایج، گوگل کلمه‌ی ad را کنار سطرهای آن قرار می‌دهد. در تصویر بالا سطر اول متعلق به google adwords است.

۴- گراف دانش: داده یا نمودارهایی که برای نمایش اطلاعات بیشتر، گاهی در نتایج قرار داده می‌شوند. معمولاً برای پاسخ به سوالات متدوال این باکس‌ها ظاهر می‌شوند.

serp چگونه ایجاد می‌شود؟

نحوه‌ی ایجاد و نمایش serp به طرز کار موتورهای جستجو مربوط می‌شود. قبلاً در مقاله‌ی سئو چیست درباره‌ی موتورهای جستجو توضیحی ارائه شد.

خزنده‌ یا crawlerهای موتور جستجو در وب‌سایت‌های مختلف می خزند، و آدرس صفحات جدید را پیدا می‌کنند. سپس موتور جستجو سعی می‌کند مطالب صفحات سایت را درک کند! موتور جستجو طی مرحله‌ای به نام index مطالب، تصاویر و ویدیوها را بررسی، فهرست‌بندی و پردازش می‌کنند. در آخر اطلاعات را در جداول پایگاه داده database خود ذخیره می‌کنند.

زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، موتور جستجو در مطالب فهرست شده به دنبال نزدیک‌ترین و با کیفیت‌ترین مطالب می‌گردد و نتایج را الویت بندی کرده و نمایش می‌دهد.

پس با این ساز و کار، با جستجوی‌ هر عبارت، مطالب مرتبط طبقه‌بندی و به کاربر نمایش داده می‌شوند.

اهمیت serp در سئو

با توجه به جدال سختی که برای قرار گرفتن در صفحات و رتبه‌های اول موتور های جستجو حاکم است، و آمار های موجود حکایت از این دارد که بیش از ۹۰ درصد کاربران فقط صفحه اول موتور جستجو را بررسی می‌کنند  و هیچ گاه به صفحه‌ای دوم نتایج رجوع نمی‌کنند. می‌توان پی برد که صفحه اول نتایج جستجو از اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است. به طوری که قرارگیری در صفحه اول نتایج موفقیت یک شرکت را می‌تواند تضمین نماید. استراتژی مناسب در بحث گزینش کلمات کلیدی و انتخاب رقابتی‎ترین واژه‎های کلیدی به منظور قرارگیری در صفحه اول بسیار موثر هستند.

لذا Search Engine Result Page از اهمیت بالا برای وبمستران کسب و کارهای مختلف برخوردار است.

روش‌های مهم در بهبود SERP

زمانی که این قضیه مطرح می‎شود، می‎توان گفت که استفاده از محتوای با کیفیت و با ارزش به همراه استراتژی صحیح در گزینش کلمات کلیدی بسیار موثر است. در مرحله اول بایستی رقبا را شناسایی کنیم و در این زمینه عوامل زیر را بایستی مد نظر بگیریم:

  • مشخص کردن کلمات کلیدی با بالاترین سطح اهمیت (اغلب اوقات تک کلمه‎ای و بسیار رقابتی)
  • موقعیت SERP سایت‎های رقیب برای گروهی از کلمات کلیدی مختلف (برای بررسی نقاط ضعف و قوت رقبا)
  • کلمات کلیدی تک و چند سیلابی (بهترین انتخاب استفاده از کلمات کلیدی که رقبا در آن ضعف دارد)
  • استفاده از کلمات کلیدی ترکیبی (یک استراتژی صحیح برای رسیدن به جایگاه درست برای کلمات کلیدی اصلی)
و کارکرد آن وبکاست serp
ارسال شده در سئو، مجله وبکاستبرچسب ها:
درج دیدگاه
تمامی حقوق این وب سایت برای وبکاست محفوظ است