وبکاست

0 %
وبکاست
طراحی و پشتیبانی سایت
سئو و تولید محتوا
دیجیتال مارکتینگ
  • محل شرکت :
    ایران ، تهران
  • شماره همراه :
    09216045595
وردپرس
HTML & CSS
سئو و تولید محتوا
دیجیتال مارکتینگ
  • طراحی و پشتیبانی سایت شما
  • مشاوره در زمینه کسب و کار اینترنتی
  • آموزش طراحی سایت
  • مشاوره در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ

کنیبالیزیشن چیست؟

آگوست 10, 2022

کنیبالیزیشن چیست؟

اگر در سایت خود چندین مقاله یا صفحه با مفهوم یکسان دارید، احتمالا سایت شما دچار کنیبالیزیشن کلمات کلیدی (همنوع خواری) می شود. کنیبالیشزیشن می تواند در سئو سایت و بازاریابی به یک مشکل اساسی تبدیل شود، خصوصا در سایت های فروشگاهی این مشکل می تواند به کاهش فروش منجر شود.

کنیبالیشزیشن مفهومی است که اغلب به آن فکر نمی کنند و حتی برخی از متخصصان سئو ادعا می کنند که وجود ندارد! اما واقعیت این است که کنیبالیشزیشن موضوعی است که می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر بگذارد.

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست؟

وقتی یک کلمه کلیدی را جستجو میکنید و به ازای آن دو یا تعداد بیشتری از صفحات سایت در نتایج نمایش داده می شوند، یعنی کنیبالیزیشن رخ داده است. این اتفاق زمانی می افتد که شما دو یا چند صفحه با محتوا و موضوع یکسان داشته باشید. موتور جستجو در چنین شرایطی محتواها را با یکدیگر می سنجد و بهترین صفحه را که با کلمه کلیدی بیشترین ارتباط را داشته باشد انتخاب میکند.

بهینه سازی دو یا چند صفحه برای یک کلمه کلیدی در وب سایت شما به این معنی نیست که همه آن ها رنک میگیرند. با این حال، دو صفحه با کلمات کلیدی مشابه اگر هدف جستجو متفاوتی داشته باشند، می توانند به طورهمزمان در یک سایت وجود داشته باشند.

چرا کنیبالیزیشن به سئو سایت آسیب میزند؟

اگر سایت شما دچار همنوع خواری کلمه کلیدی باشد، یعنی شما دارید با خودتان رقابت میکنید. در مثالی که پیشتر زدیم، گوگل نمی تواند تشخیص دهد که صفحه اصلی برای کلمه کلیدی “هتل های پاریس” کدام است، در نتیجه ممکن است صفحه ای که هدف ما نبوده در رتبه بالاتری قرار بگیرد. علاوه بر این، فاکتورهای مهمی مانند CTR و بک لینک ها بین صفحات کنیبال شده تقسیم می شود و در نتیجه هر دو صفحه رتبه پایینی در گوگل می گیرند.

 

مثال هایی از cannibalization

کنیبالیشزیشن می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند و مانع عملکرد مناسب وب سایت شما در SERP شود.
برخی از مشکلات رایج‌ که کنیبالیشزیشن می تواند ایجاد کند عبارتند از:

  • جا به جایی و تغییر صفحات در serp
  • نوسان رتبه
  • قفل رتبه یا افزایش رتبه به سختی
  • رنک گرفتن صفحات اشتباهی
کنیبالیزیشن چیست؟ وبکاست

نحوه تشخیص کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

اکنون که می دانید کنیبالیشزیشن چیست، وقت آن رسیده است که بفهمید کدام صفحات با یک دیگر کنیبال شده اند. چند راه مختلف وجود دارد که می توانید مسائل مربوط به کنیبالیشزیشن را بررسی کنید. در اینجا چند روش اثبات شده وجود دارد:

گوگل سرچ کنسول

کنسول جستجوی گوگل (GSC) می تواند ابزاری عالی برای یافتن مشکلات کنیبالیشزیشن باشد.
برای استفاده از آن، به گزارش عملکرد بروید و به طور پیش‌فرض، فهرستی از پرس‌و‌جوها را مشاهده خواهید کرد که سایت شما از آن‌ها بازدید و کلیک دریافت کرده است. از طریق “برگه صفحات” روی یکی از این پرس و جوها کلیک کنید و لیستی از URL هایی که برای آن پرس و جو بازدید و کلیک دریافت کرده اند را مشاهده خواهید کرد. اگر بیش از یک URL نشان داده می شود، علت آن ممکن است کنیبالیشزیشن باشد.

در اینجا درباره گوگل سرچ کنسول بیشتر بخوانید.

Search Operator

دستور «site:[domain] keyword» را مستقیماً در Google وارد کنید تا فهرستی از صفحاتی را پیدا کنید که مرتبط و برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه شده اند. اگر فکر می‌کنید که از کنیبالیشزیشن رنج می‌برید، یک تحلیل دستی برای هدف این صفحات انجام دهید. اگر متوجه شدید که هر دو صفحه دارای هدف یکسانی هستند، با استفاده از راه هایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، کنیبالیزیشن را حل کنید.

نحوه برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن کلمات کلیدی

حذف و ریدایرکت صفحات کنیبال شده

اگر سایت شما دارای چندین صفحه است که هدف یکسانی دارند، اما شما فقط باید یکی از آنها را نگه دارید، از ریدایرکت 301 استفاده کنید. هنگامی که صفحات کنیبال شده را کشف کردید، یک صفحه را انتخاب و بقیه را به آن ریدایرکت 301 کنید. این معمولا ساده ترین راه برای رفع مشکلات کنیبالیزیشن است. مطمئن شوید که لینک های داخلی به صفحات حذف شده را به روز کنید. جدا از آن، باید ببینید URL های حذف شده در چند هفته آینده از ایندکس گوگل خارج می شوند.

استفاده از کنونیکال

گاهی اوقات، نمی‌توانید صفحات آدم‌خوار را حذف کنید و فقط یکی را نگه دارید. اگر این درست باشد، چند مورد وجود دارد که استفاده از کنونیکال مفید خواهد بود.
می توانید از پیوندهای متعارف برای موارد زیر استفاده کنید:

  • صفحه ای که یک صفحه لندینگ پیج اختصاصی برای کمپین PPC است
  • یک محتوای عالی از دیدگاه تجربه کاربر
  • محدودیت های CMS که باعث تکرار صفحه می شود.

در صورت وجود این موارد، از کنونیکال استفاده کنید تا به شما در حل این مشکلات کمک کند.

Noindex

اگر به هر دلیلی نمی توانید صفحات کنیبال شده را حذف و یا ریدارکت کنید، راه حل بعدی را اجرا کنید. تگ‌های rel=”noindex” را در صفحاتی که با صفحه هدف کنیبال شده اند، قرار دهید. با این رویکرد، همه صفحات همچنان می توانند در سایت وجود داشته باشند؛ اما همه صفحات به جز یک صفحه از ایندکس خارج خواهند شد و مشکلات مربوط به کنیبالیزیشن را حل می کند.

بهینه سازی مجدد صفحات

گاهی اوقات صفحات برای هدف های جست و جوی متفاوت نوشته شده اند، اما به اندازه کافی برای آن کلمه بهینه نشده اند. در اینجا عنوان، توضیحات متا، h1 و متن صفحات را برای هدف جست و جوی کلمه کلیدی آن صفحه بهینه کنید. همچنین می توانید چندین لینک داخلی و بک لینک با همان کلمه کلیدی به صفحه هدف بدهید تا گوگل بتواند راحت تر موضوع صفحات را از هم تفکیک کند.

اصلاح لینک های داخلی

در برخی موارد، می‌توانید با بازسازی ساختار لینک داخلی خود، مشکلات کنیبالیزیشن را برطرف کنید، به‌ویژه زمانی که از انکر تکست دقیق برای اشاره به صفحات مختلف استفاده می کنید.

ادغام صفحات

در این حالت شما دو یا چند صفحه ضعیف دارید که با ادغام آن ها یک محتوای قوی تر ایجاد می کنید. ابتدا یک صفحه را به عنوان صفحه هدف انتخاب کنید و سپس محتوای صفحات دیگر را به آن اضافه و این صفحات را به صفحه هدف ریدایرکت 301 کنید.

ایجاد محتوای جدید بر اساس هدف جست و جو

وقتی صفحه‌ای وجود ندارد که با هدف جست و جو مطابقت داشته باشد، گوگل به دنبال گزینه بعدی خواهد رفت. بنابراین فقط یک صفحه منطبق بر هدف جست و جو ایجاد کنید. به مرور صفحه جدید در نتایج جایگزین می شود، زیرا هدف جست و جو را برآورده می کند.

ارسال شده در مجله وبکاست، سئوبرچسب ها:
درج دیدگاه
تمامی حقوق این وب سایت برای وبکاست محفوظ است