وبکاست

0 %
وبکاست
طراحی و پشتیبانی سایت
سئو و تولید محتوا
دیجیتال مارکتینگ
  • محل شرکت :
    ایران ، تهران
  • شماره همراه :
    09216045595
وردپرس
HTML & CSS
سئو و تولید محتوا
دیجیتال مارکتینگ
  • طراحی و پشتیبانی سایت شما
  • مشاوره در زمینه کسب و کار اینترنتی
  • آموزش طراحی سایت
  • مشاوره در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ

تگ کنونیکال و کاربرد آن

آگوست 15, 2022

تگ کنونیکال و کاربرد آن

درک نحوه استفاده درست از canonicalization و تنظیم URLهای کنونیکال، دانش مهمی برای تمام متخصصان سئو است و اجرای نادرست این موارد می‌تواند مسائل گسترده‌ای را ایجاد کند که بر عملکرد سایت شما تاثیر منفی می‌گذارد.

‌تگ کنونیکال یا برچسب متعارف اولین بار در سال ۲۰۰۹ برای کمک به وب‌مستران معرفی شد تا بتوانند مشکل محتوای تکراری یا کاملا مشابه که در چندین URL قابل دسترسی هستند را حل کند.

کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال ترفندی است که سئوکاران برای معرفی یک صفحه اصلی از بین دو یا چند صفحه مشابه به گوگل استفاده می‌کنند. فرض کنید شما در وب سایت خود سه صفحه دارید که هر سه برای یک کلیدواژه نوشته شده باشند یا حتی دو تا از آن صفحات مشابه یکدیگرند. در این حالت یکی از این سه صفحه را به عنوان صفحه اصلی درنظر گرفته و کنونیکال دو صفحه دیگر را به صفحه اصلی درنظرگرفته شده می‌دهیم تا وقتی کاربران کلیدواژه مورد نظر را سرچ کردند، صفحه‌ای که تگ کنونیکال به آن اشاره می‌کند در صفحات سرچ نمایان شود.

اهمیت استفاده از تگ کنونیکال در سئو

وقتی کاربری عبارتی را در گوگل سرچ می‌کند، گوگل صفحات سایت‌ها را جستجو می‌کند و بر اساس معیارهایی که دارد، بهترین صفحات سایت‌ها را در فهرست نتایج نشان می‌دهد. یکی از این معیارها تکرار آن عبارت در صفحه است. حالا فرض کنید شما روی سایت خود دو صفحه با محتوای تکراری داشته باشید، یا دو صفحه داشته باشید که هر دو برای یک عبارت بهینه شده باشند. در این شرایط گوگل نمی‌داند کدام صفحه را در نتایج سرچ باید نشان بدهد.

  • اگر دو صفحه با یک کلیدواژه داشته باشید خودش یک صفحه را انتخاب می‌کند. در حالی که ممکن است انتخاب گوگل با انتخاب شما فرق داشته باشد.

  • اگر محتوای تکراری داشته باشید سایت شما را جریمه می‌کند و رتبه آن صفحه را کاهش می‌دهد. در نتیجه بازدید آن صفحه نیز کاهش خواهد یافت.

 برای جلوگیری از جریمه شدن به خاطر محتوای تکراری چند روش وجود دارد از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از ریدایرکت کردن صفحه و استفاده از تگ کنونیکال اشاره کرد.

کپی مطلب در سایت‌های دیگر

ممکن است شما چند وب‌سایت داشته باشید و بخواهید مطالب خود را در همه آن‌ها منتشر کنید. در این حالت موتورهای جستجو مطلب شما را تکراری تشخیص می‌دهند.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است یک سایت را به عنوان سایت اصلی در نظر بگیرید و مطالب سایت‌های دیگر را به سایت اصلی کنونیکال بزنید.

وجود سایت با هر دو آدرس https و http

گاهی بعدها برای سایتتان SSL می‌گیرید و سایت روی https نیز اجرا می‌شود؛ اما فراموش می‌کنید که هنوز نسخه http آن نیز موجود است.

نحوه استفاده صحیح از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال ترفندی است که برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل استفاده می‌شود. بنابراین دقت کنید که استفاده اشتباه یا بیش از حد از آن نیز می‌تواند سایت شما را دچار مشکلاتی کند یا حتی منجر به حذف شدن صفحه از فهرست صفحات جستجو (SERP) شود.

در استفاده از تگ کنونیکال چند مورد را مد نظر قرار دهید:

  • اگر از کدنویسی استفاده می‌کنید، حتماً آن را به درستی تایپ نمایید و آدرس صفحه اصلی را دقیق وارد کنید. بهتر است برای جلوگیری از اشتباه از کپی پیست استفاده شود.

  • اگر چند صفحه مشابه دارید، همه صفحات را به یک صفحه مشخص تگ کنید. ممکن است در اثر فراموشی یک صفحه به صفحه دیگر تگ شود و صفحه دوم به صفحه‌ای دیگر. در این صورت موتورهای جستجو دچار مشکل می‌شوند.

  • در صفحاتی از تگ کنونیکال استفاده کنید که محتوای آن‌ها دقیقاً یا تا حد نسبتاً زیادی مشابه یکدیگر است و احتمال جریمه شدن توسط موتورهای جستجو به خاطر محتوای تکراری وجود دارد.

کاربرد تگ کنونیکال

وقتی در کدهای یک صفحه تگ کنونیکال می‌گذاریم، آن صفحه از دید کاربران سایت پنهان نمی‌شود. کاربران هم چنان می‌توانند تمام صفحات را ببینند.

تگ کنونیکال فقط به گوگل می‌گوید این صفحه اصلی من نیست و صفحه اصلی را به گوگل نشان می‌دهد تا در صفحه نتایج جستجو (SERP) آن را به نمایش دربیاورد. به‌علاوه امتیاز صفحات را نیز به صفحه اصلی منتقل خواهد کرد.

کاربرد ریدایرکت 301

اما در مقابل، وقتی صفحه‌ای را به صفحه دیگری ریدایرکت می‌کنید، آن صفحه از دید کاربران پنهان می‌شود. هرگاه کاربری روی لینکی که به آن صفحه وارد می‌شود کلیک کند، یا هرگاه URL آن صفحه را وارد کند، به طور خودکار به صفحه دیگری منتقل می‌شود.

از نظر گوگل، ریدایرکت 301 یعنی امتیاز صفحه به صفحه مقصد منتقل شود.

تگ کنونیکال یا ریدایرکت 301

وقتی چند صفحه مشابه دارید و نمی‌دانید از کدام گزینه برای انتخاب محتوای اصلی استفاده کنید، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با استفاده از این ریدایرکت، کاربر با کلیک روی هر لینک، به صفحه مقصد منتقل می‌شود. به‌علاوه امتیازهای صفحه نیز به صفحه مقصد منتقل خواهد شد؛ بنابراین شما با این کار هم کاربران و هم موتورهای جستجو را را به صفحه اصلی ارجاع می‌دهید.

اما گاهی نیز لازم است که کاربر هر دو صفحه را ببیند. مثلاً با اینکه کلیدواژه‌های یکسانی دارند اما کاربران متفاوتی از دو صفحه استفاده می‌کنند. در این صورت چون وجود دو صفحه با کلیدواژه یکسان به سئوی سایتتان ضربه می‌زند، باید به وسیله تگ کنونیکال یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی به موتورهای جستجو معرفی کنید.

تگ کنونیکال و کاربرد آن وبکاست
ارسال شده در مجله وبکاست، سئوبرچسب ها:
درج دیدگاه
تمامی حقوق این وب سایت برای وبکاست محفوظ است