طراحی و پشتیبانی سایت
سئو و تولید محتوا
دیجیتال مارکتینگ
محل شرکت :
ایران ، تهران
شماره همراه :
09216045595
وردپرس
HTML & CSS
سئو و تولید محتوا
دیجیتال مارکتینگ
طراحی و پشتیبانی سایت شما
مشاوره در زمینه کسب و کار اینترنتی
آموزش طراحی سایت
مشاوره در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ
تفاوت ui و ux چیست؟
سپتامبر 20, 2022
تفاوت uiو ux چیست؟
هرجایی که محصول و کاربر ( مخاطب) داشته باشد، حتما با دو مفهوم طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری سر و کار دارد. در مورد اینکه ui ux چیست؟ شاید بعضیها فکر کنند این دو در اصل یکی هستند یا هر دو وظایف یک نفر( شغل) هستند، یک چیزی مثل html و css که همیشه در کنار هم میآیند و هر دوی اینها را طراح وب استفاده میکند. اما اصلا اینطور نیست. حتی در شرکتهای کوچک هم طراح تجربه کاربری به عهده یک نفر و طراحی رابط کاربری به عهده فردی دیگر است. چون اینها خیلی با هم فرق دارند!
UX به رفتارها، احساسات و حالت های کاربران گفته می شود که در زمان استفاده از یک سیستم خاص یا محصول در آنها رخ می دهد. تجربه کاربران می تواند تمامی عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده از سایت و بعد از آن را در بر بگیرد. بنابراین یکی از وظایف مهم طراحان سایت در زمانی طراحی، ایجاد محیطی زیبا برای کاربران می باشد. به طوری که به احساسات و هیجانات کاربران توجه ویژه شود. سایت باید به گونه ای طراحی شود که احساسات کاربر را درگیر خود کند.
UIچیست؟
UI تاثیرات متقابل سایت بر کاربران است. هدف از این تاثیر، کسب اجازه برای تاثیر مثبت و مطلوب بر آنها می باشد. زمانی که طراحی UI صحبت می شود، به این معناست که باید بر روی نحوه ارائه محصولات تمرکز کرد. به این معنا که صفحات باید به گونه ای طراحی شود که اهداف UX محقق شود. برای مثال طراح UI سعی دارد تا در بالای صفحات سایت از بنرهایی استفاده کند که ثبات و یکپارچی سایت را تامین کند. به همین دلیل در طراحی UI از تصاویر، متن ها، دیاگرام ها، ماژولها، جداول، ویدئوها و همچنین رنگ به شکل حرفه ای استفاده می شود.
تفاوت طراحی تجربه کاربری ux و طراحی رابط کاربری ui
کسی که طراح تجربه کاربری است قدم به قدم برخورد مشتری با محصول و خدمات را مدیریت و برنامهریزی میکند. فکر میکند که کاربر چرا و در چه شرایطی از این محصول( سایت) استفاده میکند، قرار است پس از ورود به سایت یا اپلیکیشن به کجا هدایت شود، چه چیزی به او نشان داده شود و اهداف ما از اینکه کاربر وارد سایت ما شده است چیست( مثلا میخواهیم در نهایت در سایت ما ثبت نام کند، خرید کند یا فقط ایمیلاش را به ما بدهد و …).
طراح تجربه کاربری بر اساس همین نیازها، پیشنهادها و درخواستهایی را ارائه میدهد. مثلا میگوید که در صفحهی اول باید یک باکس جستجو باشد یا پایین صفحه دکمهای برای ثبت نام قرار بگیرد و … بخشی از نیازها را باید تیم فروش، پشتیبانی یا بخشهای دیگر برآورده کنند و بخشی دیگر به تیم طراحی سایت منتقل میشود از این همه نیاز و بررسی و … آن بخشی که به ظاهر وب یا اپلیکیشن مربوط است به طراح رابط کاربری سپرده میشود.
وظایف طراح تجربه کاربری UXd
مدیریت و بررسی رفتار کاربر
بررسی و انتخاب محتوا و متنهای استفاده شده در سایت یا محصول و …
تمرکز روی اطلاعاتی که به کاربر داده میشود یا از او گرفته میشود
بررسی بخش مارکتینگ
و ….
وظایف طراح رابط کاربری Uid
یک طراح رابط کاربری در دو سطح کار میکند:
طراحی رابط کاربری
کدنویسی رابط کاربری (اجرای نهایی)
یک طراح تجربه کاربری در پروژه های واقعی چه کاری انجام می دهد؟
1-استراتژی و محتوا
2-وایرفریمینگ (Wireframing) و نمونه سازی (Prototyping)
3-هماهنگی و تجزیه و تحلیل
وظایف یک طراح رابط کاربری در پروژه های واقعی:
طراحی رابط کاربری بر اساس شخصیت برند
طراحی رابط کاربری از دید مشتریان و کاربران
آنالیز و توجه به داده های آماری در خصوص کاربران و لحاظ کردن آنها در طراحی
راهنمایی جهت حرکت کاربر در مسیر درست هنگام کار با محصول
استفاده از تعاملات در طراحی (برای مثال هنگام رفتن نشانگر موس روی دکمه رنگ آن تغییر کند)